מה זה וורדפרס? ומה והיתרון הגדול שלה על הטוענת לכתר WIX?

אז מה זה וורדפרס? ומה ההבדל בין Wordpress.org לבין Wordpress.com? והכי חשוב: היתרונות של WordPress.org בהשוואה ל- WIX.com ומה היתרון הגדול מכולם.

מה זה וורדפרס?

וורדפרס היא מערכת חינמית וקוד פתוח לניהול תוכן, הנקראת בראשי התיבות CMS – Content Management System המבוססת על שפת התכנות PHP ומסד נתונים מסוג MySQL. זוהי מערכת הבלוגים הפופולרית ביותר ברשת ומאפשרת לך ליצור ולנהל את האתר או הבלוג שלך בקלות. לדוגמה, אתה יכול להשתמש בוורדפרס כדי ליצור אתר לעסק שלך, לבלוג על הנסיעות שלך, או אפילו לפתוח חנות מקוונת.

אל תתבלבלו בין WordPress.org לבין WordPress.com

כן, ישנם 2 סוגים שונים של וורדפרס wordpress.org היא תוכנה הניתנת להתקנה תחת שרת האחסון האישי שלכם, או שרת שאתם שוכרים מחברה חיצונית, ישנן חברות אחסון רבות וטובות בישראל. לעומת זאת, WordPress.com היא תוכנה אינטרנטית שכבר מאוחסנת בשרת, שבה אינך צריך לדאוג לגבי אירוח או תחזוקה. גרסת דוט קום מתאימה יותר לבלוגים טקסטואליים קטנים, בעוד שגרסת הדוט אורג מתאימה יותר לפרויקטים מורכבים, פונקציוליים, וגרפיים יותר.

הבדלים נוספים בין שני סוגי הוורדפרס:

הבדלים נוספים ומהותיים בין שני הסוגים, מתבטאים בכך ש- wordpress.org מאפשר לך לקבל מידה רבה יותר של שליטה באתר האינטרנט שלך. אתה יכול להתאים אישית את האתר שלך עם ערכות נושא ותוספים, כמו גם גישה לקוד המקור. WordPress.com מוגבל הרבה יותר מבחינת התאמה אישית, אבל קל יותר לשימוש ולתחזוקה.

wordpress.org היא מערכת חינמית, בעוד ש- WordPress.com אכן מציע מגוון תוכניות בתשלום. התוכניות בתשלום מגיעות עם תכונות נוספות כמו גישה ליותר ערכות נושא ותוספים, כמו גם שטח אחסון ושמות דומיינים מותאמים אישית.

המגבלות בגרסה החינמית של WordPress.com:

הגרסה החינמית של WordPress.com אינה מאפשרת התקנת תוספים. אם אתה צריך גישה לתוספים, תצטרך לשדרג לגרסה בתשלום. עם זאת, אם תתקין וורדפרס בשרת משלך בעזרת wordpress.org, תהיה לך גישה לתוספים.

רשימה של תכונות שאין גישה אליהן בגרסה החינמית של WordPress.com:

1. התקנת תוספים מותאמים אישית.
2. גישה לאפשרויות התאמה אישית מסוימות.
3. שימוש בשם דומיין מותאם אישית
4. גישה לתבניות מסוימות
5. כלי SEO מתקדמים
6. עיצוב מותאם אישית ועריכת CSS.
7. תזמון תצוגות מקדימות של פוסטים ועמודים

היתרונות של WordPress.org בהשוואה ל- WIX.com

לוורדפרס יש מספר יתרונות על פני Wix.

  1. וורדפרס היא פלטפורמת קוד פתוח הניתנת להתאמה אישית רבה וניתנת להרחבה עם תוספים וערכות נושא ליצירת אתר ייחודי וחזק.
  2. לוורדפרס יש גם בסיס משתמשים וקהילה גדולים בהרבה, המאפשרים יותר תמיכה ומשאבים.
  3. בנוסף, וורדפרס ידידותית יותר ל-SEO מ-Wix, מה שמקל על ביצוע אופטימיזציה של תוכן ושיפור הנראות בדירוג מנועי החיפוש.

היתרון הגדול מכולם: למה וורדפרס ידידותית יותר ל-SEO מ-Wix?

וורדפרס ידידותית יותר לקידום אתרים מאשר Wix מכיוון שהיא מאפשרת שליטה רבה יותר על התוכן והמבנה של האתר שלך. וורדפרס מספקת גם כלים לאופטימיזציה של תוכן למנועי חיפוש, כגון מטא תגים, מפות אתר ומיקוד לפי מילות מפתח. בנוסף, וורדפרס מאפשרת שליטה רבה יותר על כותרות וכתובות עמודים, מה שעוזר בקידום אתרים.

הלכה למעשה, מנוע חיפוש כמו גוגל, סורק את כל האתרים שעולים לאינטרנט, זאת כדיי לקלוט אותם, ולסנן אותם במנוע החיפוש ע"פ פרמטרים שונים. קל למנועי החיפוש לסרוק אתר כמו וורדפרס, זאת כי הוא בנוי בשפת תכנות בשם PHP, וכשמדובר בתקשורת עם מנועי חיפוש, PHP משמשת ליצירת כתובות URL ידידותיות למנועי חיפוש. ולכן, כתובות אתרים אלו קלות יותר למנועי חיפוש לסרוק ולהוסיף לאינדקס, מה שבתורו עוזר לאתר שלך לדרג גבוה יותר בתוצאות של מנועי החיפוש.

Wix אינה כתובה בשפה זו. WIX כתובה בשילוב של HTML, CSS, JavaScript וקוד בצד השרת כמו node.js ו-Python. וויקס משתמשים גם בקוד הקנייני שלהם עבור העורך ורכיבים שונים אחרים של הפלטפורמה שלהם.

באילו מקרים מומלץ בכל זאת לבנות אתר על גבי Wix ?

הייתי ממליץ להקים אתר ב-WIX אם אתם מחפשים פלטפורמה קלה לשימוש שאינה דורשת ידע מקצועי בבניית אתרים או בכתיבת קוד. WIX מספקת עורך גרירה ושחרור המאפשר לך ליצור במהירות אתר מקצועי ללא כל ידע בתכנות. לעומת זאת, וורדפרס דורשת ידע מקצועי כדי להתאים אישית וליצור אתר אינטרנט כהלכה.

גם לוורדפרס יש עורך גרירה ושחרור, והוא רק הולך ומשתפר!

ממציאי תבנית ה-POJO הפופולרית גילו צורך מדהים בוורדפרס ולקחו אותו הכי רחוק שאפשר. הכירו את Elementor. אלמנטור הוא תוסף לבניית דפים לוורדפרס המספק עורך גרירה ושחרור בדומה ל-WIX. עם אלמנטור, אתה יכול בקלות ליצור אתר מקצועי ללא ידע בקידוד. עם זאת, אלמנטור דורש קצת יותר ידע טכני מ-WIX וייתכן שלא יתאים לכל המשתמשים.

Wix היא מערכת קוד סגור, בעוד שוורדפרס היא מערכת קוד פתוח

Wix היא מערכת קוד סגור בעוד שוורדפרס היא מערכת קוד פתוח, יש לכך השלכות חיוביות ושליליות לגבי וויקס, נתחיל בשלילי:

המשמעות השלילית היא שלמשתמש יש גישה מוגבלת לקוד המקור והוא יכול לגשת רק לתכונות שמספקת Wix. ההשלכות של זה הן שלמשתמשים יש שליטה מוגבלת על הפונקציונליות של האתר שלהם ואינם יכולים להתאים אותו כמו מערכת קוד פתוח

המשמעות החיובית היא שמערכת הקוד הסגור פירושה גם שמערכת Wix מאובטחת יותר ממערכות קוד פתוח. הסיבה לכך היא שהקוד אינו זמין לציבור, מה שמקשה על שחקנים זדוניים לנצל נקודות תורפה אפשריות. בנוסף, Wix מציעה גם שליטה רבה יותר על חווית המשתמש ומבטיחה חוויה עקבית בכל המשתמשים.

חשוב לציין שניתן לאבטח את וורדפרס בעזרת תוספים חיצוניים שלרוב בתשלום. אך למרות זאת, היתרון הספציפי הנ"ל שייך לוויקס.

לסיכום

אם יש לכם אפשרות לבנות אתר בוורדפרס (org) וחשוב לכם להגיע לתוצאה ברמה גבוהה, אז זו המלצתי. אבל, אם אתם מעוניינים בפתרון פשוט יותר – Wix היא האלטרנטיבה בשבילכם.

טל מזרחי
טל מזרחי

בן 24, בוגר המכללה לניו מדיה 2019, בעל הכשרת 620 שעות אקדמיות בשיווק ונסיון מעשי בפרויקטים מורכבים.