6 כללי הברזל למיתוג נכון שנכנס לתודעה

לפני שנדבר על כללי הברזל שהופכים כל עסק למותג שנכנס לתודעה, אנחנו צריכים להבין שני עקרונות בסיסיים – מה הוא מיתוג? ולמה צריך אותו? מיתוג הוא הצגה של אובייקט (עסק, מוצר, אישיות) תחת קבוצת ערכים שמייצגים אותו. תפקידו של מיתוג הוא להרכיב את האישיות והזהות של העסק, ולספר את הסיפור שלו לקהל היעד. למה צריך מיתוג? מיתוג מעלה את ערך האובייקט ואת הערך הכספי שלו. בנוסף, הוא גורם לגולשים להתחבר, לפתח אמון ולצרוך את השירות שהוא מציע. אנשים נוטים לסמוך על מותגים מהר יותר ולצרוך מהם שירות, אף על פי שהם יקרים יותר מעסקים זהים שלא ממותגים. אז מהם 6 הכללים למיתוג נכון שנכנס לתודעה?

הכלל הראשון – ערכים הם אבני היסוד שמגדירים את המותג 

ערכים הם הסיפור שאנחנו מספרים לצופה, סיפור שיגרום לו להתחבר אלינו, להזדהות איתנו ולפתח אלינו רגש חיובי. דוגמה מצוינת לכך הוא המותג ׳׳קוקה-קולה׳׳: אנשי השיווק של ׳׳קוקה-קולה׳׳ הסיקו שהצרכן קונה את המשקה שלהם כי הוא רוצה להרגיש הנאה, לכן הם ביססו את המושג הנאה כאחד מהערכים המרכזיים בסיפור שהמותג שלהם מספר. ברגע הזה אני רוצה שתנסו לחשוב אילו הרגשות המוצר/השירות שלכם מקנה: כיף, רוגע, חוזק, ביטחון, שמחה? זה לא חייב להיות ערך אחד.  

הכלל השני – רשימת מסרים מסודרת 

כדי שהמותג שלנו ייצרב בתודעה, אנחנו צריכים ליצור רשימה של המסרים הפרסומיים שאנחנו רוצים להעביר לגולש, ולחזור עליה באופן עקבי בפרסום שלנו (בטווח הארוך). 
הגולש נחשף למאות פרסומות בכל יום, וכדי להעביר מסר מסוים צריך לחזור עליו כמה וכמה פעמים. לכן חשוב שתהיה רשימת מסרים מסודרת ועקבית ללא התפזרויות. 

הכלל השלישי – שימוש בפסיכולוגיה ורגשות 

חלק משמעותי משיווק ומיתוג הוא הפן הפסיכולוגי, הרגש משפיע על הבחירות שלנו בצורה משמעותית. לכן המסרים שלנו צריכים לפנות לצד הרגשי. אנחנו צריכים לעורר את הרגש של הלקוח ולגרום לו להבין שהוא צריך את השירות שלנו, הדרך הנכונה לעשות זאת היא בעזרת התמקדות בתועלת שהשירות ייתן ללקוח. 
לכן נשאל שאלות כמו: מה יקרה לגולש אם יצרוך את השירות שלנו? מה ישתנה בחיים שלו? איך זה יגרום לו להרגיש? הוא יקבל מעמד או סטטוס מסוים? מה התועלת שהלקוח יפיק מהשירות שלנו? תמיד ננסה לדבר על התועלת מהשירות ומה הגולש יקבל או יחווה כשירכוש אותו. 

הכלל הרביעי – פלטת צבעי המותג 

צבעים הם הבסיס הוויזואלי של המותג שלנו. לצבעים יש תפקיד משמעותי בתפיסת הלקוח כלפינו ובתחושות שהמותג שלנו מעביר לו. 
אחת מהמטרות העיקריות של מותג הוא זכירות – צבעים עוזרים למותג להיקלט במוח ולהשאיר חותם בתודעה שלנו. בדיקה קטנה: מהו צבע המותג של חברת פלאפון? ספרייט? הוט? ליברה? אני מניח שזכרתם את כולם, שימו לב איך צבע המותג שהזכרתי את שמו פשוט קפץ מן התודעה שלנו. 
כדיי לייצר פלטת צבעים שמתחברת בהרמוניה לערכי המותג, צריך לבחור את הצבעים במודע לפסיכולוגיה שהם יוצרים ולהבין איך הם משפיעים על התודעה. 

כדי לבנות פלטת צבעי מותג בצורה נכונה, בחרו צבע אחד דומיננטי ואקטיבי כמו כחול, אדום, ירוק, וכו׳, צבע אחד פסיבי כמו לבן, אפור או שחור. 

רשימת הצבעים הנפוצים ומה היא הפסיכולוגיה שהם מקנים למותגים: 

הפסיכולוגיה שיוצר צבע כחול: 

הצבע הכחול: נתפס כצבע שמשדר אמינות, יציבות, וביטחון למותג. 
אם אחד מהערכים שלכם הוא לתת תחושה של אמינות ללקוח, השתמשו בצבעי כחול כהה. 
יתאים לעסקי הביטוח, נדל׳׳ן, תחום הרכב, בנקים וחברות אשראי, חברות מחשבים ועוד. 

הצבע הסגול: נתפס כאטרקטיבי, מעניין, מסקרן, מסתורי, ורומנטי. 
הצבע הסגול יתאים למתג אתרי היכרויות, סטארט-אפ צומח ושירותים חדשים בשוק, תחום הרפואה האלטרנטיבית ועוד. 

הצבע האדום: אחד הצבעים עוצמתיים ביותר בפלטת הצבעים. הוא מסמל אוטוריטות ורב גוניות, תשוקה, אהבה, חדשנות, מסחריות. 
עסק שממותג בצבע האדום יהיה מעצמה פורצת דרך בתחומו. 
מתאים לחנויות בגדים, רשתות שיווק וקמעונאות, ספורט, וחברות העוסקות באש, גז וכו׳ 

הצבעים שחור ולבן: שחור ולבן מסמלים יוקרה, ניטרליות, פופולריות, יציבות ועמידות. 
הצבעים שחור ולבן מתאימים לחברות בתחום עיצוב הבית, עיצוב פנים, מטבחים וכו׳. 
מתאימים מאוד גם לעורכי דין, ייועצי התפתחות אישית, ומעצבים. 
שחור ולבן הם הצבעים המתאימים ביותר למיתוג של אישיות כדי לשמור על ניטרליות ואוטנטיות. 

הצבע הירוק: אחד הצבעים המומלצים ביותר ליצירת מותג. הוא משדר צמיחה ושגשוג, טבע, הרמוניה, רוגע, בריאות, הצלחה, וכסף. 
בנוסף ירוק הוא אחד הצבעים האמינים ביותר, ירוק מאשר לנו שהכל בסדר ואפשר לחצות את הכביש. 
מתאים לחברות בתחום הטבע, הבריאות, מזון טבעי וטבעונות, תחום ההשקעות, בנקים, חברות בתחום הבטיחות, טיולים, מחנאות ועוד. 

הצבע הצהוב: משדר חיוביות, אור, אנרגיה מרץ, זרימה, תקשורת והתחדשות. 
צהוב הוא צבע מסחרי מאוד שקל להתחבר אליו. הוא מתאים לתחום החשמל ואלקטרוניקה, בניה ושיפוצים, אוכל תעשייתי, ולעסקים הקשורים לילדים. 

הצבע הכתום: כתום הוא צבע אופטימי ושמח, משרה אופוריה, מסמל יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא והגדלת ראש. בנוסף זה אחד הצבעים שנכנסים בקלות לתודעה ומומלץ להשתמש במיתוג העסק. 
 

הכלל החמישי – שפת המותג 

שפת מותג היא השפה הקבועה שבה המותג שלנו מדבר עם קהל היעד. 
השפה שלנו תיקבע על פי ערכי המותג, והסגנון בו קהל היעד שלנו מדבר. חשוב למצוא את הקישור בין השניים. האם אנחנו צריכים לדבר בשפה צעירה? אופטימית? רשמית? מגניבה? שמרנית? 
הדרך הטובה ביותר לבחור את שפת המותג שלכם היא לדמיין את המותג כבן אדם, נסו לחשוב מה הייתה השפה שלו ולמצוא את המאפיינים שלה. 
 

הכלל השישי – אחידות המותג 

אחד הדברים החשובים במיתוג הוא שמירה על אחידות, אם בחרת לפרסם מודעה ברשתות החברתיות בצבע #0057 – גם דף הנחיתה שלנו צריך להיות בצבע #0057. השאיפה היא לספק לגולש את התחושה שבגללה הוא הקליק מלכתחילה על המודעה. אנחנו צריכים לתת לגולש תחושה של זרימה ללא שינויים דרסטיים במשפך השיווקי. 
 

תמונה של טל מזרחי
טל מזרחי

בן 24, בוגר המכללה לניו מדיה 2019, בעל הכשרת 620 שעות אקדמיות בשיווק ונסיון מעשי בפרויקטים מורכבים.